tiistai 21. heinäkuuta 2015

Skarasta Tanskaan

Pääsimme Skaraan, ilman että vaihdelaatikko hajosi! Ehdimme alueellekin 15 min ennen, kuin portit sulkeutuivat, noin 11h ajateltua myöhemmin. Yölläkin olisimme kuulemman päässeet sisälle, kun vartijat alueella kuitenkin partioivat koko yön ja pitävät juhlivan väen aisoissa. Juuri tänä vkl.na oli Axevallan suuri ravitapahtuma ja alueella oli yöpymässä ihmisiä sieltäkin. Hieman harha askeleita ottavia miehiä rantatuoleineen näkyi kadun varrella kävellen leirintäalueelle takaisin. Musiikki raikasi ja tunnelma oli siellä mitä ilmeisemmin hyvä. Tapahtumassa on arvioitu käyvän 35000 ihmistä vkl.n aikana.
Aamulla, kun herättiin pakattiin eväät reppuun ja lähdettiin puistoon. Skara sommarland on kuin iso ja hyvin hoidettu puuhamaa. Voi, kun Suomessakin olisi tämmöinen ( http://www.sommarland.se )

Sää ei meitä oikein vesipuistoa nähden suosinut, aurinko kyllä paistoi ja lämmintäkin olisi ollut, jos ei olisi käynyt niin kova tuuli. Huvipuistoon keli oli ihan, hyvä eihän sentään satanut. Väkeä oli tosi vähän, ainoa paikka mihin joutui jonottamaan oli vessa joka kerta. Lapset juoksivat laitteesta laitteeseen suoraan ja jos nyt jonottaa tarvitsikin niin enintään sen yhden kierroksen.
Meillä käytiin taas joka vuotinen pituus itkupotkuraivari keskustelut, on maailman tylsintä olla lyhyt, ihan tyhmää, mä en sit mee mihinkään jne. Onhan se tietenkin kurjaa, kun nuoremmat kaverit pääsee itsekseen laitteisiin joihin ei pääse, mutta näihin on vaan tyydyttävä. Onneksi löytyi paljon laitteita myös 110cm pitkillekin ainakin vanhemman kanssa.

Kaksi päivää kierrettiin laitteita ja jonkun verran vesipuistoakin, siellä tosin oli niin kylmä meidän vilukissoille, että aiheutti sekin enemmäm harmitusta ;)
Onneksi M kävi meidän muiden puolesta kaikissa mäissä palelemassa.

Suklaapyörääkin pyöritimme ja tottahan toki, LEEVI voitti taas jättisuklaan. Ja taas oli itkun paikka muilla, niin kuin jokaisena muunakin vuonna...

Jäätiin vielä kolmanneksikin yöksi, jottei tarvinnut lähteä iltaa vasten etsimään leirintä aluetta.

Aamulla lähdimmekin ajamaan kohti Ullredia. Ruotsin Tuuri. Pääsimme Boråsiin asti, kunnes Laban ilmoitti, että on huono olo. Ja hetken päästä jo oksensikin. Wohuu, yrjäri tästä vielä puuttuikin. Onneksi huono olo näyttikin olevan vain matkapahoinvointia, semmoisesta ei meillä olekaan kukaan ikinä kärsinytkään. Poika etupenkille ja ropelit käyntiin niin matka pystyi taas jatkumaan. Perillä poika valitti vain nälkäänsä joten ensimmäinen pysähdys oli burger king.
Väkeä oli paljon, mutta sisään ei tarvinnut sentään jonottaa niin kuin olin pelännyt. Tavaraa oli vielä enemmän jne. Mitään huippu edullisia juttuja ei rekisteröity, tai no pesuaineet, konetiskitabletit ym oli halpoja, mutta ei niitä nyt jaksa mukana reissussa raahata. Lasten vaatteita oli halvalla, mutta eipä me niitäkään juuri tarvita. Leeville löytyi sadetakki... Mitään ei ostettu ja rahaa meni tuhottomasti..

Kun oltiin valmiita kaupasta oli kello jo sen verran, että tuntui turhalta maksaa leirintäalueesta, aamulla lähtisi laiva Tanskaan, kuitenkin jo kahdeksalta ja satamassa olisi oltava jo hyvissä ajoin.
Toisten vielä jäädessä kaupoille ja syömään lähdimme me katsastamaan Varbergia ja miettimään missä yöpyisimne. Ajoimme satamaan ja heti luoksemme tuli yksi Hollantilainen kertomaan, että satamassa voi hyvin yöpyä. Päätimme jäädä siihen yöksi, eipähän tarvitse herätä paljoa aikaisemmin ajattelimme.

Lähdimme kävelemään Varbergin keskustaan, täälläkin oli jokin tapahtuma, musiikkia ja lauluesityksiä, iloisia ihmisiä joukoittain, amerikan rautoja ja moottoripyöriä. Lapset ihailivat näkemäänsä, mutta kaikista jännin juttu oli tasoristeys! Josta vielä laski puomit alas :D
Ollessamme pitsalla tuli kello 21 ja kaupungin kirkontornin kellot alkoi soida, laskimme 9 lyöntiä ja hämmästyimme kun kilkatus jatkui. Kellot kilkattivat 10min! Korvissa alkoi jo soida ;)

Yö meni kuunnellen lokkeja,junia, autoja, rekkoja ja niiden kylmälaitteita, mutta hyvä siinä oli ilmaiseksi nukkua.
Aamiainen syötiin laivalla. Aamiainen oli runsas ja jopa pehmistä oli lapsille jälkiruuaksi. Suosittelen ehdottomasti sen etukäteen varaamista, koska monet heräävät laivalla siihen, että jotain olisi syötävä, mutta missään ei ole tilaa. Jopa istumapaikat yleensäkin laivalla on kiven alla. Lapset saivat aikansa kulumaan leikkihuoneessa. Reilu 4h ja olimme Tanskassa. Liput tulivat siltoja halvemmiksi ja koska pääjohteemme oli jälleen kerran legoland oli tuo varsinkin rikkinäisellä autolla järkevää.

Emme olleet varanneet leirintäpaikkoja lego campingistä joten oli pakko kokeilla onnea. No sitä ei taaskaan ollut tarjolla, saimme kuulla, että varattua oli torstai iltaan asti. Legolandin leirintäalueen parkkis on kyllä syvältä, parkkipirkko vai seppokon se oli kävi jo uhkailemassa sakoilla..
No, goole päälle ja leirintäalueen etsintään. Givestä löytyi parikin aluetta. Toisessa muistimme yöpyneemme viimeeksikin. Päätimme mennä tuohon toiseen halvempaan. Portilla tunnistimme, että ollaanhan me oltutäällä ennenkin. Silloin sai Kaitsu rikkinäisellä piuhalla puolet alueesta pimeäksi :D given camping on samalla kylän vapaa-ajankeskus tässä yhteydessä on maauimala ja jalkapallokenttä. Maauimalassa uinti maksaa päivältä n 4.5€, poistua saa välillä vaikka syömäänjos tahtoo.