tiistai 29. heinäkuuta 2014

Helle jatkuu

Olimme tässä välissä Liettuassa, Kaunasissa. Kaunas city camp inn. Alue on järven rannalla ja itse alue todella todella siisti. Koko ajan kävi joku siivoamassa suihkuja ja vessoja. Minigolfikin alueelta löytyy.Täällä pääsin jälleen pyykille, kaksi konetta rumpuineen löytyi siististä pyykkituvasta.

Törmäsimme jälleen samaan suomalais pariskuntaan lapsineen johon olimme törmänneet jo Pärnussa ja Jurmalassa. Rouva näki Neidin kaulakorun jonka oli itse tehnyt ja kysyi olisiko valmis tekemään sellaisen korun hänen tyttärelleen maksusta, koska tyttö täytti seuraavalla viikolla vuosia. A  lupasi tehdä sellaisen 1€ hintaan. Ja korun valmistuttua vei ylpeä neiti korun naiselle ja tuli niiiiiiin polleana takaisin, kun olikin saanut 3€!!!

Ranta on yleinen ja väkeä riitti ihan tungokseen asti. Järvi on pieni, en tiedä oliko jopa tehty sellainen vai ihan luonnon järvi, mutta jokatapauksessa pieni ja lämmin. Rannassa oli laituri ja laiturin pästä pystyi veteen hyppimään. Meillä lapset rakastavat hyppimistä joten aikaa vierähti taas pari tuntia huomaamatta. Paikallinen nuoriso oli kyllä jo hieman ärsyttävä, laiturilta heitettiin kaikki tyypit veteen ja aika kovakouraisesti. Teini tytöt menivät laiturin päähän tyrkylle, että nuoret kollit nakkaavat heidät. Pienet lapset jäivät vain jalkoihin. Yhden pojan heittivät niin, että lensi selälleen laiturin reunaa vasten. Meidän lapsista lensi veteen vain vanhin, ilmeeni karkoitti muut yritykset.
Edellisenä päivänä oli sattunut niin, että joku heittäjistä oli. Liukastunut ja lyönyt ilmeisesti päänsä, häntä oli jouduttu rannalla jopa elvyttämään.

Koska helle kipusi varjossa jo 35 asteeseen alkoi sisämaassa olla jo tuskaista. Päätimme lähteä kohti rannikkoa takasin päin. Ajattelimme, että yövymme Riiassa yhden yön, mutta mitä lähemmäs Riikaa ajoimme sen varmempia olimme siitä, että haluamme uimaan. Ja niin jäivät minun shoppailuni, niiiisk.

Ajomatka ei ollut kuin reilu 300km, mutta tuossa helteessä, jolloin auton lämpötila oli 38 ja ikkunoissa valui vesi sisäpuolella oli matkanteko tuskaista. Aikaakin meni hurjasti, mutta tuntui, kun olisi matkannut vrk.n.
Saulkrastin jäljeen näimme kyltin campingistä jossa sallittiin myös asuntovaunut. Lauku akmens. Joten käännyimme sinne. 2km niin huonoa tietä, pientä nimismiehenkiharaa koko matka. Olin varma, että auto hajoaa.
Periltä löytyi ihanan näköinen alue. (Kuvat laitan huomenna) lapsille oli oma leikkialue omenapuiden varjossa, puiset karusellit, liukumäet ja laivat. Ravintola ja mökkejä. Ja RANTA, se on tosin ihan rannassa kivinen pieniä  pyöreitä kiviä, mutta puuterihiekkaan lomalla tottuneet lapset olivat ihmeissään.  Pari metriä vedessä ja taas oli hienoa hiekkaa ja matalaa. Meillä kuopuskin oppi uimaan. Tosin vasta muutaman metrin, mutta kuitenkin. Aikasemmin oppi sukeltamaan ja muutaman vedon uikin, keväällä hallissa, mutta nyt on pidetty kellukepukua päällä koko loma. Nyt ekaa kertaa se jäi pois ja niin mennä porskutti.
Alue oli tähän mennessä halvin 18€/yö, mutta suihku on maksullinen 3€/suihku. Itse olen kyllä ottanut lapsetkin mukaan suihkuun eikä niistä ole maksua peritty.
Vihdoin rymisi ukkonen ja vettäkin satoi muutaman minuutin. Lapset hullaantuivat ja juoksivat sateessa hurmioissaan.
Sateen jälkeen tulivat ampiaiset, niitä oli jo Kaunasissa paljon, mutta täällä ihan mielettömästi! Ulkonasyöminen on melkein mahdotonta ellei juokse välillä. Tunkevat suuhun, korviin, niskaan jne. Kamalia. Kuopuksen päällä oli 11 ampparia, kerralla kun yritimme syödä. Muistin lukeneeni vinkin jossa amppareille annettiin oma tarjoilu jonkin matkan päässä. Vein mehua ja ruokalautasen ja melonia kauemmaksi, mutta ei, siellä ei ollut ainuttakaan. Lopulta luovutimme ja söimme sisällä.

Lapset lähtivät puistoon leikkimään mutta tulivat kauhuissaan takaisin, kun siellä joku poika pissaa liukumäkeen ja hieroo sitä meihin.. Lisäksi huutaa korviin ja raapii ihon verille. Varasti juomapullot ja joi ne tyhjiksi ja repi nukelta vaatteet. Hämmästyneenä lähdin paikalle. Poika oli n. 3v. Ja vanhemmat istuivat katselemassa pojan touhuja niihin reagoimatta. Ehkä taustalla oli lapsella jotain, mutta toisten satuttaminen ei kuitenkaan ole ok. Hetken seurasin touhua ja päädyin siihen, että oli parempi kaikkien poistua paikalta.

Jäimme vielä toišeksi yöksi, kun lämpöä riittää ja autossa istuminen ei houkuta. Apukuskin puoleinen tuuletinkin on jumissa, se puhaltaa ainoastaan ikkunaan...
Tänään on illasta satanut vettä, joten ehdimme pelata lautapelejäkin.

Huomenna lähdemme kuitenkin jo jonnekin, minne? Sitä ei vielä tiedä.